milouinaustralia.reismee.nl

Zwarte piet: wel of niet?

Hoi allemaal,

Doordeweeks is er niet veel speciaals gebeurd. Veel rustige, relaxte dagen, wat ook wel prima was. Donderdag had Ada een oriëntatiedag (uurtje) op de basisschool, waar ze vanaf volgend schooljaar naartoe zal gaan. Heel leuk om te zien hoe ze daarmee omging en hoe spannend ze het vond, maar hoe blij ze ook weer terugkwam. Ze had de hele dag al wat rode wangetjes en we vermoedden al dat ze een beetje ziek aan het worden was. Dit was ook zo: de rest van de dag heeft ze vooral gerust en geslapen en voelde ze zich ziekjes. Niet veel gedaan verder dus.

Woensdag ging Saartje voor haar stage naar Sydney en daar bleef ze ook voor het weekend, maar gelukkig en toevallig kwam Esmee vanuit Brisbane naar de Sunshine Coast met haar gastgezin. Daarom ben ik op vrijdag eerst naar Brisbane gegaan en hebben we daar samen de dag doorgebracht. Veel gewandeld, gekletst en gegeten. Altijd fijn om au-pair ervaringen te delen met iemand die in hetzelfde schuitje zit. Zaterdag zijn we naar de Kondalilla Falls geweest, waar we ook weer heel veel gewandeld en genoten hebben. In hetzelfde dorpje als waar deze waterval te vinden is, zit ook een klein restaurantje met Nederlandse eigenaren. Hier heb ik een kroketje kunnen scoren: lekker vertrouwd. 's Avonds zijn Esmee en ik nog uit geweest, ook al waren we allebei nuchter. Altijd leuk om een avondje te dansen!

Vandaag wilden Jade, Nigel, Aidan, Ada en ik naar het strand gaan, terwijl Ariella met wat vrienden had afgesproken, maar helaas ging dit niet door, vanwege de regen. Jammer, maar wel even rondgereden en het zag er toch wel mooi uit, die donkere bui boven de zee. Verder een rustig dagje gehad.
Ik merk wel dat ik soms een beetje onzeker ben over hoe het nou eigenlijk gaat en wat ze ervan vinden. Misschien moet ik hier binnenkort maar eens het gesprek over aangaan. Ik blijk toch weer bevestiging nodig te hebben ;)

Iets totaal anders, waar ik me afgelopen week kapot aan geërgerd heb, is de zwarte pieten discussie die in Nederland weer in volle gang is. Ik heb er o.a. op Facebook weer verschillende dingen over voorbij zien komen en ook ik heb hier mijn mening over, al deel ik die eigenlijk niet via sociale media. Toch moet ik het even ergens kwijt, omdat ik het gevoel heb dat iedereen tegen wie ik erover praat er eigenlijk niet zo'n zin in heeft of er misschien een andere mening over heeft, wat uiteraard mag. Ik merk toch echt dat ik gefrustreerd raak van reacties die ik van mensen lees over dat Zwarte Piet een traditie is, die per se zo moet blijven en blablablabla. Echt goede argumenten hebben ze niet. Het enige wat ik veel voorbij zie komen als argument is: 'Het is maar een kinderfeest.' Maar dan denk ik: maakt het voor de kinderen uit dan of het een zwarte of groene piet is? Het is toch maar een kinderfeest... Persoonlijk ben ik niet per se tegen zwarte piet, puur omdat het mij persoonlijk niet kwetst. Maar waarom zouden we een traditie behouden, als deze andere mensen wel kwetst? Terwijl je het zo gemakkelijk kunt aanpassen en de kinderen blijven het toch wel leuk vinden! Het meest kinderachtige aan de hele discussie vind ik de personen die strijden VOOR zwarte piet: waar maak je je druk om? Je mag het jammer vinden als het verandert, maar er zijn al zoveel tradities veranderd: ga een beetje mee met de tijd ;) Mensen denken teveel aan zichzelf en hun eigen kinderen, denk eens wat meer aan anderen en hun kinderen. Voor de duidelijkheid: ik keur de protesten tegen zwarte piet, die bij de intocht van Sinterklaas zijn gehouden, zeker niet goed. Maar er mag wel wat meer naar geluisterd worden. Ik word er in ieder geval een beetje kriebelig van. Mijn mening is eerlijk gezegd ook omgeslagen, want eerst wilde ik ook dat zwarte piet bleef, maar dat is puur omdat het voor mij een jeugdsentiment was, wat zo jammer zou zijn als dat veranderde: hóe egoïstisch ;)
Moest dit even delen en ga graag live met mensen de discussie aan, als je daar behoefte aan hebt haha!

Nog even een positieve noot over mijn hele avontuur hier, om deze blog mee af te sluiten: Ik ben echt ontzettend dankbaar dat ik dit allemaal mee mag maken. Het is echt zo'n groot avontuur, wat mij als persoon zoveel brengt en waar ik zoveel van leer. Ik ben daar echt heel erg dankbaar voor en ook trots op. Vrijwel niemand had verwacht dat ik dit ooit zou gaan doen, aan de andere kant van de wereld, zelfs ikzelf niet. Toch is het op mijn pad gekomen: zo gaaf en zo bijzonder.

Liefs, Milou

Reacties

Reacties

Pap

Hoi Milou
Zo, dat is eruit. Wat schrijf je toch lekker. Leest heerlijk weg.
En mooi dat je je realiseert wat deze ervaring voor je betekent en hoe, komt ie weer, ‘niet vanzelfsprekend’ dit is. Tot straks. Liefs, hug en kus, papa.

Mama

Lieve Milou,

Wat is deze trip goed voor jou, lieverd. Het is je van harte gegund.
Ik vind het super knap dat je dit doet. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik dit gedaan had.

Blijf genieten. Dit nemen ze je niet meer af en je stopt wat moois in je rugzakje.

Dikke kus van mama ❤️

Jacqueline

Lieve Milou,
Wat kun je toch heerlijk schrijven. Ik ben net wakker en dacht even kijken of Milou al geschreven heeft. Gisteravond naar lets dance in ziggodome geweest. Was super leuk. Ook dus lekker gedanst net zoals jij.
Het is hier koud nu, rond het vriespunt. Ik vind het wel wennen hoor de kou geef mij maar warmte?
Wat fijn dast je af en toe

Jacqueline

Oeps dikke vingers van mij per ongeluk geplaatst hihi.
W a t fijn d a t je af en toe contact hebt met anderen om w at leuks te gaan doen.
Veel plezier van de week weer. Enjoy? liefs je tante

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!