milouinaustralia.reismee.nl

Het Noordereiland van Nieuw-Zeeland!

Hoi allemaal,

Ja hoor, daar gaan we dan. Het toetje van het Australië-avontuur: een 17-daagse reis door Nieuw-Zeeland. Let’s go!

Nadat ik afscheid had genomen van m’n Australische familie, stapte ik op het vliegtuig naar Auckland, waar ons avontuur zou beginnen. Op het vliegveld heb ik op Wieske gewacht, want zij kwam vanuit Sydney natuurlijk. We hebben snel wat gegeten en zijn toen met een Uber naar de plek gegaan waar we onze campervan (lees: grote auto) op konden halen, van het merk Spaceship. Niet alles was even duidelijk. Ze zeiden ook dat we gratis Wifi zouden hebben, maar hier bleken we gewoon voor te moeten betalen.. We hadden wel Wifi nodig voordat we konden betalen voor ons internet, dus zijn we random rond gaan rijen op zoek naar gratis wifi. Uiteindelijk is dat gelukt, waarna we boodschappen zijn gaan doen en door zijn gereden richting de plek waar we onze eerste tour zouden hebben (de volgende ochtend). Uiteindelijk hebben we op een gratis camping/parkeerplek geslapen, een uur van de plek af waar we moesten zijn, maar het was al best laat en veel andere campings waren dicht, dus dit was een prima m=plekje in Whangarei. De volgende ochtend zijn we wat eerder opgestaan, odat we op tijd zouden zijn voor de tour in Paihia. Dit was de Hole in Rock tour, inclusief dolfijnen spotten! Supergaaf! Flink wat dolfijnen gezien van heel dichtbij! Ze zwommen gewoon mee met onze boot… echt indrukwekkend! Hole in rock was letterlijk een soort rots met een groot gat erin, waar we ook doorheen vaarden. Ook heel gaaf!
Na deze tour hebben we rustig ergens geluncht in chille loungestoelen, lekker in het zonnetje. Daarna moeten we wel flink doorrijden (ongeveer 5 uur). We hebben wel goed afgewisseld met het rijden, dus dat ging prima. Toen hebben we een slaapplek gevonden in Tairua, op een camping. Eerst hebben we nog wat gegeten en de finale van Wie is de Mol gekeken in onze campervan.

De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Hahei, waar we met een shuttlebus naar de Cathedral Cove Walk werden gebracht: een wandeling (flinke heuvels op en af wel) naar de Cathedral Cove. Dit was een hele grote rots, op het strand, met een gat erdoorheen, waar je een mooie doorkijk had op een andere rots en de zee. Je kon er ook doorheen lopen (soort grot). Heel mooi! Daarna zijn we doorgereden naar Hot Water Beach, waar we een schep gehuurd hebben. Hier graaft iedereen namelijk kuilen, omdat er op verschillende plekken warm (lees: heet) water naar boven komt. Zo kun je dus je ‘eigen spa’ maken. Eerst konden we niet de juiste spot vinden, maar uiteindelijk kregen we gloeiend heet water naar boven. Het was ook te heet om in te gaan zitten, maar alsnog heel leuk om mee te maken. Daarna hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we doorgereden naar een camping in Omanawa, waar we een mooie plek hadden met uitzicht op een meer en er liepen ook veel schapen rond (dat is sowieso heel veel hier in Nieuw-Zeeland). Helaas zaten er wel veel muggen, maar uiteindelijk wel lekker kunnen slapen.

De volgende ochtend hebben we redelijk uit kunnen slapen, wat we ook wel even nodig hadden. Rustig aan kunnen doen, maar uiteindelijk wel naar Wai-o-Tapu gereden, waar het Thermal Wonderland was: een vulkanisch gebied, waar je doorheen kan lopen en uitzichten hebt op verschillende natuurverschijnselen. Echt bizar om allemaal te zien: heel indrukwekkend en vooral interessant voor Aardrijkskunde-freaks. Nu ben ik dat zelf niet echt, maar ik vond het ook heel leuk om te zien allemaal! Het enige nadeel was wel dat het er heel erg stonk naar rotte eieren, maar dat hoort natuurlijk ook bij de natuur.
Daarna zijn we doorgereden naar een camping in Taupo, want hier moesten we de volgende dag zijn.

Woensdagochtend gingen we naar de Aratiatia rapids, waar om 10 uur ’s ochtends heel veel water werd losgelaten, waardoor de hele ‘rivier’ weer volstroomde. Dit hebben we vanaf een mooi punt kunnen bekijken. Het was leuk om te zien en bizar hoeveel water er in 1 keer wordt losgelaten, maar het was minder spectaculair dan we verwacht hadden. Daarna reden we door naar de Huka falls: een bekende waterval in Taupo met een hele sterke stroming. Toen was ons dagprogramma al klaar, dus moesten we nog iets verzinnen om de rest van de dag te doen. We zijn toen eerst naar een MacDonalds gegaan, waar je in een vliegtuigje kon zitten om te eten. Dit was ook echt een vliegtuigje wat ooit gevlogen had. Daarna zijn we naar een spa gegaan met heerlijke hot pools buiten en ook wat glijbanen. Dat was echt heel relaxed en voelde ook even als luxe, tussen het kamperen door. Toen zijn we doorgereden richting Waitomo, waar we de volgende dag moesten zijn voor een tour. 20 minuten daar vanaf hebben we op een gratis kampeerplek geslapen, aan het water.

De volgende ochtend hadden we om 10 uur een tour gepland staan: de tumutumu tubing tour met glowwormen. Dit was in een grot, waar we met 2 begeleiders ingingen. We hebben daar in het ijskoude water moeten zwemmen met onze wetsuits en in een tube gelegen en zo de glowwormen goed kunnen zien, die boven ons waren als een soort sterrenhemel. Heel bijzonder om te zien. Het was best wel een soort survivaltocht en dus ook vrij avontuurlijk. Dat was wel leuk voor een keer. Daarna konden we een lekkere warme douche nemen en toen on the road again naar onze volgende kampeerplek.

Vrijdag moesten we al vroeg opstaan, want we hadden een shuttlebus geregeld naar de Tongariro Alpine Crossing, om 8:15 uur! Dit is een hike door en over verschillende bergen in een vulkanisch gebied. Het wordt ook gezien als de mooiste 1daagse hike van Nieuw-Zeeland. Mensen doen er gemiddeld 6-8 uur over. Wij hebben er uiteindelijk 7 uur over gedaan, inclusief wat eetpauzes, rustpauzes en fotopauzes (eigenlijk alles als excuus om even te kunnen rusten). Het was een bizarre en zware klim, met soms prachtige uitzichten en soms enkel bewolking, waar je middenin liep; soms harde ondergrond, soms zachte, waardoor je onderuit kon gaan (wat Wieske en mij allebei 1 keer gebeurd is); soms had je het superheet en dan kreeg je het weer heel koud door de wind; soms ging je flink steil omhoog en soms flink steil omlaag; soms had je een breed pad en soms was het wel heel smal met een afgrond naast je; soms afzien en soms genieten! Het was dus een afwisseling van van alles en onze benen waren daarna wel echt kapot, maar we zijn zeker trots dat we het gedaan hebben! Midden in de bergen lagen ook grote plassen water, wat weer te maken had met het vulkanisch gebied waar we door liepen. Aan de andere kant van de hike, 20 kilometer verderop, werden we weer opgehaald door de shuttlebus. Toen kregen we ook te horen van het nieuws in Christchurch, dat een Australiër geschoten had in Moskees en er een tiental doden zijn. Heel eng! Dit is dus op het Zuidereiland gebeurd, waar wij de volgende dag naartoe zouden reizen.

Daarover meer in de volgende blog!

Liefs, Milou

Jacqueline

Lieve Milou, wat héérlijk dat je al die mooie dingen mag meemaken. Wel stoer hoor 2 meiden met een camper die rondreizen. Ik heb ook al wat fotos gezien bij polarsreps. Ziet er fantastisch uit daar. Geniet maar volop van jullie laatste week. Liefs Jacq xx

Papa

Blijft leuk om jouw verhalen, in jouw schrijfstijl, te lezen. Het leest vlot weg en je neemt ons een beetje mee op jullie reis, maar dan zonder de ‘rotte eieren-lucht’ .... dikke week nog en dan weer terug op vertrouwde grond, ook leuk! Liefs, ???‍♂️ Papa

Mama

Dag schat, terwijl ik jouw verhaal lees, saust het hier volop. Regen, regen. Papa is nu hardlopen. Volgende week wordt het weer beter en als jullie thuis komen, hopelijk is het lente gevoel er dan.
Wat een tocht maken jullie. Wat is mooier: Australië of nieuw zeeland? Zie je het verschil? Ben benieuwd straks naar alle foto's . Veel plezier nog en drive carefully.
Xxxx mama

Theo

Rondcrossen door Nieuw Zeeland in een campertje.........! Wie wil dat niet? Heerlijk en jullie doen het! Je beschrijft het allemaal heel beeldend Milou. Goed beschreven en fijne herinneringen voor later.
Veel plezier nog en enjoy.
Liefs,

Elyne

Wat een super gave dingen allemaal Meis. Geniet er nog volop van!! Hele dikke knuffel van mij

Lieve Milou,
Wat heb je weer veel gezien en meegemaakt. Dit zul je straks wel gaan missen in Nederland. Waarschijnlijk ben je nu nog onderweg naar huis. Alvast welkom thuis. Als je straks in je bedje ligt in Venray, zul je jezelf afvragen. Heb ik dit echt allemaal meegemaakt of was het een droom! Nee, ik heb dit echt allemaal meegemaakt! Dit pakken ze je niet meer af.